Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi
Szanowni Państwo, infolinia obsługiwana jest w wolnym czasie przez wolontariuszy, dlatego zachęcamy przed wykonaniem telefonu do zapoznania się z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania:
Regulamin przejazdów i rezerwacji można sprawdzić klikając tutaj.
- Jak można dokonać rezerwacji na pociąg retro?
Rezerwacja odbywa się online poprzez stronę internetową www.kolejegalicyjskie.pl . Po wybraniu przejazdu, w prawnym górnym rogu znajduje się zakładka, w którą należy wpisać imię i nazwisko osoby na którą będzie rezerwacja, liczbę miejsc, adres e-mail na który zostaną wysłane dane do wpłaty oraz numer telefonu. Na podany adres e-mail system przesyła potwierdzenie rezerwacji wraz z danymi do wykonania przelewu, którego należy dokonać w ciągu 5 dni roboczych.
Rezerwacją miejsc objęte są tylko przejazdy dostępne poprzez rezerwację internetową – z reguły są to przejazdy całodniowe. Przejazdy pociągów retro na krótkich trasach (np. Muszyna – Krynica lub Wadowice – Andrychów) nie są objęte rezerwacją, a bilety rozprowadza tylko obsługa pociągu.
- Jak odebrać zamówiony bilet?
Opłacone przelewem bilety są do odbioru w dniu imprezy na stoisku organizatorów na peronie, obok składu pociągu. Rozpoczynamy wydawanie biletów, zwykle na około 30 minut przed odjazdem pociągu. Szczegółowe informacje przesyłamy zawsze w komunikacie organizacyjnym na kilka dni przed przejazdem.
- Czy przy odbiorze biletu potrzebne jest okazanie dowodu wpłaty?
Okazanie dowodu wpłaty nie jest konieczne – system księgując wpłaty zmienia ich status na „opłacone” dzięki czemu wiemy czy rezerwacja została opłacona. Jedynie gdy płatność wykonywana jest w krótkim czasie przed pociągiem (np. dzień przed) i istnieje podejrzenie, że kwota nie zdąży zostać zaksięgowana, prosimy o zabranie ze sobą dowodu wpłaty.
- Na pociąg przybyłem w ostatniej chwili, gdy stoisko już zostało zamknięte, co robić?
Bilety wydawane są do ok. 10 minut przed odjazdem pociągu. Proszę zająć miejsce w składzie pociągu oraz poinformować obsługę o konieczności odebrania biletu. Bilet zostanie wydany w pociągu.
- Nie otrzymałem maila z potwierdzeniem rezerwacji
Mail z potwierdzeniem rezerwacji generowany jest automatycznie przez system. Najczęstszym powodem braku maila jest błędnie wpisany adres e-mail w formularz rezerwacji. Zdarza się również, że mail od nas traktowany jest przez skrzynki pocztowe jako e-śmieci i trafia do folderu ze SPAMem.
- Wykonałem przelew, ale nie otrzymałem maila z potwierdzeniem wpłaty
Proszę zajrzeć do folderu ze SPAMem na swojej skrzynce mailowej.
- Nie otrzymałem planu wycieczki
Informacje organizacyjne rozsyłane są w tygodniu poprzedzającym imprezę. Proszę zajrzeć do folderu ze SPAMem na swojej skrzynce mailowej, mail od nas mógł trafić tam. Jeżeli nie otrzymali Państwo e-maila z programem prosimy o kontakt z naszym biurem.
- Infolinia nie odbiera telefonu
Telefon obsługuje nasz wolontariusz, który oprócz zajmowania się przejazdami wykonuje swoją „normalną” pracę, stąd często brak możliwości odebrania telefonu. Prosimy o wyrozumiałość. Preferujemy kontakt mailowy przez adres kontakt@nsmk.pl Jeśli infolinia nie odbiera, prosimy ponowić próbę za kilkadziesiąt minut. Nie odpowiadamy na smsy. Telefony odbieramy od poniedziałku do piątku w godz. 9:00-17:00.
- Czy bilet gwarantuje mi miejsce do siedzenia?
Bilet zarezerwowany przez Internet jest gwarancją miejsca do siedzenia. Bilety dostępne tylko u obsługi pociągu na krótkich kursach (np. Krynica – Muszyna, Wadowice – Andrychów) nie są objęte rezerwacją miejsc.
- Czy miejsca są numerowane i muszę zająć konkretne miejsce?
Nie, bilety nie są numerowane. Można zająć dowolne wolne miejsce.
11. Jak zwrócić zarezerwowany bilet?
Bilety zarezerwowane przez Internet można zwrócić pisząc wiadomość na adres e-mail: kontakt@nsmk.pl na conajmniej 7 dni przed przejazdem.
- Kto jest organizatorem przejazdu?
Organizatorem przejazdu jest Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w ramach zadania publicznego pod nazwą Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej. Nie jesteśmy firmą działającą zarobkowo ani biurem podróży – przejazdy są organizowane przez grupę pasjonatów historycznej kolei. Naszym głównym celem jest żywa prezentacja i promocja zabytków techniki kolejowej. Właścicielem taboru oraz przewoźnikiem świadczącym usługę jest PKP CARGO – właściciel Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce.
- Skoro zainteresowanie jest tak ogromne, czemu w pociągu nie ma więcej miejsc?
Ze względu na ograniczoną liczbę zabytkowych wagonów oraz możliwość zestawienia pociągu z maksymalnie 6 wagonów.
- Skoro zainteresowanie jest tak ogromne, czemu pociąg retro nie kursuje częściej?
Przejazdy są dotowane przez Województwo Małopolskie w ramach zadania publicznego. Przyznana dotacja pozwala na organizację z góry określonej liczby przejazdów.
- Na czym polega lista rezerwowa na przejazdy?
W przypadku braku wolnych miejsc można zapisać się na listę rezerwową. Prosimy na adres kontakt@nsmk.pl przesłać informacje o pożądanym przejeździe, liczbie osób. W przypadku zwolnienia się miejsc będziemy informować mailowo o tym fakcie kolejne osoby z listy rezerwowej.
- Co wpływa na wysokość ceny biletu?
Stowarzyszenie nie zarabia na organizacji przejazdów, zatem cena biletów wynika bezpośrednio z kosztów wynajęcia i uruchomienia zabytkowego składu i organizacji dodatkowych atrakcji. Przejazdy są realizowane dzięki wpływom z rezerwacji biletów oraz wsparcia finansowego Województwa Małopolskiego.
- Czemu nie są stosowane zniżki ustawowe?
Organizatorem przejazdów jest stowarzyszenie, a nie przewoźnik kolejowy. Przewoźnicy otrzymują rekompensatę od państwa za stosowanie zniżek. My jako stowarzyszenie takiej rekompensaty nie otrzymujemy, gdyż nie jesteśmy licencjonowanym przewoźnikiem kolejowym oraz nie świadczymy usług publicznego transportu zbiorowego.
- Czy pociągi zawsze prowadzone są przez lokomotywę parową (parowóz)?
Większość tak, lecz nie wszystkie. Przejazdy w lipcu i sierpniu na trasie Nowy Sącz-Chabówka obsługiwane są historyczną lokomotywą spalinową SP42 z 1978 roku. W składzie znajdują się wagony retro, tak jak na pozostałych przejazdach
- Czy składy są ogrzewane w zimie?
Tak, w zimie wagony są ogrzewane. Wagony ze Skansenu w Chabówce posiadają sprawne ogrzewanie parowe.
- Czy dostępny jest wagon barowy?
Tak, w składzie pociągu znajduje się wagon barowy, który posiada w ofercie ciepłe i zimne napoje, oraz przekąski.
- Czy w pociągu są WC?
Tak, w każdym wagonie znajduje się WC. Korzystanie na postojach jest zabronione.
- Czy mogę przewieźć psa?
W trosce o komfort uczestników przejazdów oraz samych pupili, przewóz psów nie jest dozwolony.
24. Czy mogę przewieźć wózek dziecięcy?
Tak, przedsionki wagonów są na tyle szerokie, że nie ma problemu z przewozem wózka.
25. Czy są ulgi dla dzieci?
Na przejazdy całodniowe rezerwowane przez Internet nie obowiązują zniżki. Dzieci do lat 4 mogą jechać bezpłatnie na kolanach rodziców, bez rezerwacji oddzielnego miejsca siedzącego. W formularzu rezerwacji prosimy wskazywać tylko liczbę płatnych biletów. Na przejazdach na krótkich trasach, bez rezerwacji miejsc, przy zakupie biletu w pociągu obowiązuje zniżka dla dzieci do lat 16.
26. Czy jazda wagonami z początku XX wieku jest bezpieczna?
Cały tabor kolejowy eksploatowany przez Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce posiada konieczne dopuszczenia do ruchu oraz przechodzi cykliczne naprawy i przeglądy zgodne z obowiązującymi przepisami. PKP CARGO – licencjonowany przewoźnik oraz właściciel taboru stosuje wszystkie wymagane technologie i procedury w zakresie wykonywania badań i napraw taboru kolejowego, w szczególności przeznaczonego do przewozu osób. Dzięki temu przejazd zabytkowym pociągiem gwarantuje pełne bezpieczeństwo podróży.